نسخه آزمایشی

 

 

ماه: اردیبهشت ۱۳۹۷

نهست ۲۹ اردیبهشت , ۱۳۹۷

برگزیده‌ای از کتاب “اسلام و غرب؛ گفتگویی با ژاک دریدا” (۲۰۰۸)؛ مصطفی شریف ترجمه‌ی میثاق نعمت گرگانی   امروز می‌خواهم به عنوان یک الجزایری سخن بگویم. به عنوان الجزایری‌ای که در لحظه‌ای معین فرانسوی شد. تابعیّت فرانسه‌اش را از دست داد و دوباره آن را بدست آورد. buying tetracycline from india.   ژاک دریـدا مباحثـه‌ی […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

یادداشتی بر فیلم “هومو ساپینس[۱]” (۲۰۱۶، نیکولاوس گیهلتر[۲]) میثاق نعمت گرگانی     معماری تنها درباره‌ی اهلی کردن فـضا، تـصرف و شکل دادن به مکانی قابل زیست از فضا نیست؛ بلکه همچنین مقاومت جانانه در برابر «وحشت زمان» است.  ساختمان و وحشت از زمان؛ کارستن هریِس    نیکولاوس گیهلتر، کارگردان اتریشی در مستند “هومو ساپینس” […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

این یک کتاب نخواهد بود امیرعلی حفیظی   «اثری که باید ناتمام بماند…» (بورخس، داستانِ «پیِر مِنار،نویسنده‌ی کیشوت»)     «پیِر مِنار»ِ داستانِ بورخس می‌خواهد چه چیزی را خلق کند؟ این پرسشی ابتدایی است. متن داستان اطلاعاتی اندک و مبهم  در این باره به ما می‌دهد. راوی متن که درصدد تهیه فهرستی دقیق از مکتوبات […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

یادداشتی بر فیلم “وسترن” (۲۰۱۷)؛ والسکا گریزباخ میثاق نعمت گرگانی   انسجام، ثبات، پیوستگی و استمرار ژانر وسترن از یک‌سو آن را به نقطه‏‌ی مرجع بسیار مناسبی برای تفسیرهای نظری مبحث ژانر تبدیل کرده است و از سوی دیگر به دلیل موقعیت فیزیکی و تاریخی بسیار بسته و مشخصش، پیش از هر ژانر دیگری در […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

  رو به ارضِ امروز[۱] زمین‌های لم‌یزرع در سینمای مالیک، داستان‌های رایت موریس و نقاشی‌های اندرو وایت میثاق نعمت گرگانی   «همچون هر چیز دیگری دلیل مشخصی برای سیلوهای مرتفع غلات وجود دارد. ولی نیرویی که پشت این علت وجود دارد، یعنی علتِ علت، زمین و‌ آسمان هستند. اینجا خیلی آسمان حضور دارد. همه چیز […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

  تئاتر مدرن جایگاهی در اختیار نمی‌گیرد/رخ نمی‌دهد   نوشته‌ی ژولیا کریستوا برگردانِ عرفان خلاقی ۱– نشانه‌شناسی، به‌عنوان یک سامانِ برساخته از نشانه‌ها، نظریه‌ای‌ست در باب امرِ موجود. تئاتر مدرن وجود ندارد – رُخ نمی‌دهد/جایگاهی در اختیار نمی‌گیرد[۱]– و درنتیجه، نشانه‌شناسیِ آن نیز سرابی بیش نیست. ۲- گفتنِ اینکه تئاتر مدرن جایگاهی ندارد، نخست و […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

نوئسبام؛ نقاش دلواپس دیگری هاجر سعیدی‌نژاد نخستین کلام هر چهره این است: قتل مکن! – لویناس infatrim obat apa. در سال ۱۹۴۴ یک شماره در لیست ورودی‌های یهودی آشویتس ثبت شد XXVI/284. وزیر وقت پروپاگاندای آلمان نازی آن قربانی را به خوبی می‌شناخت. شش سال قبل خودش به ایتالیا سفر کرده بود تا آن مرد […]

نهست ۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

شکسپیر و سینما: رومر یا ریوت؟ یادداشتی بر فیلم “هرمیا و هلنا” (۲۰۱۶) میثاق نعمت گرگانی   مانند سایه شتابان، چونان رؤیا کوتاه و مثل برق در شب تیره، کوتاه و گذرا هستند. رؤیای شب نیمه‌ی تابستان؛ پرده‌ی اول – صحنه یک اکنون پس از سه فیلم “هرمیا و هلنا”، “شاهزاده‌ی فرانسه” و “ویولا” که […]