نسخه آزمایشی

 

 

ماه: خرداد ۱۳۹۷

نهست ۲۶ خرداد , ۱۳۹۷

  جاده‌­ای به ناکجا[۱] (مونته هلمن[۲] ۲۰۱۰) کوئنتین[۳] برگردانِ منا رشیدی     چند ماه پیش، فیلم جاده آسفالت دو طرفه[۴] (۱۹۷۱) مونته هلمن را در تلویزیون دیدم. این فیلم به دلایل متعددی عالی است (نه تنها عالی بلکه خارق‌العاده). علاوه بر چیزهای دیگر، این فیلم اصلاحیه‌ای بر فیلم ایزی‌رایدر (۱۹۶۹) است، بلاک‌باستری جوانانه که […]

نهست ۲۴ خرداد , ۱۳۹۷

  لومپن‌بورژوا درنگی بر آرای آندره گوندر فرانک[۱] میثاق نعمت گرگانی     امروزه بسیاری از این نکته در حیرت‌اند که وقوع حوادثی که بر ما می‌گذرد، «هنوز هم» در قرن بیستم امکان‌پذیر است. ولی این حیرت نه حیرتی فلسفی استو نه سرآغاز معرفت – مگر معرفت به این حقیقت که آن تصوری از تاریخ […]

نهست ۲۴ خرداد , ۱۳۹۷

در این نمایشگاه بود که خبرنگاری در باره‌ی نقاشی‌هایMulti-Pannel   فیشل پرسیده بود و او برای نخستین بار به تفاوت کوچک چند لته خواندن و چند بخشی دیدن تابلو‌های آن دوره‌اش اشاره‌کرده بود. اشاره سربسته است. ادبیات چه‌طور می‌تواند میانجی درک این تفاوت باشد که از قضا بیشتر تکنیکی به نظر می‌رسد.

نهست ۱۹ خرداد , ۱۳۹۷

تا چند شماره می‌توانی نفس‌ات را حبس کنی؟ prednisolone purchase. یادداشتی بر فیلم «تو هرگز واقعاً اینجا نبودی» (لین رمزی، ۲۰۱۷)   امیرعلی حفیظی       «آقا، حافظه‌ی من مثل توده‌ی زباله است.» (فونِس و حافظه‌اش، بورخس)     وقتی «جو» (واکین فینکس) دختر نوجوان را از خانه فساد نجات داده و همراه با […]

نهست ۱۷ خرداد , ۱۳۹۷

  بی‌خانمانی نامه‌ای به آن‌ها که می‌خواهند مهاجرت کنند امین بزرگیان    Ellis Island [between ca. 1915 and ca. 1920]   otc mobic. فهیمه خضر حیدرى، روزنامه‌نگار مهاجر، در یکى از پست‌هاى فیسبوکى‌اش نوشت: «نوشتم نمایندگان آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی به تهران “می‌‌آیند”». لحظه‌ای مکث کردم. برگشتم و جمله را دوباره نوشتم. این بار این‌طوری: «نمایندگان […]

نهست ۱۷ خرداد , ۱۳۹۷

  گدازه رخدادها یادداشتی بر قاب‌های یان استین هاجر سعیدی‌نژاد     code red 7 second erection. The Drunken Couple; Jan Steen; 1660 دوره‌ی طلایی هلند، باروک، بحران عمومی، تغییر جغرافیای سیاسی جهان؛ مختصات فرهنگی-اجتماعی قرن هفدهم اروپا نشان‌مان می‌دهد این قرن نه تنها پراهمیت که حتی دوره‌ی «پراهمیت‌ها»ست. جهان تفکر اروپایی چنان با طوفان […]

نهست ۱۵ خرداد , ۱۳۹۷

بیومکانیک و بازیگر عصرِ آینده (قسمت ۱) وسولد میرهولد برگردانِ عرفان خلاقی اشاره: میرهولد عموم نظرورزی‌هایش درباره‌ی روش بیومکانیک‌ را در حین تمرین‌ها و آزمایش‌هایش انجام می‌داده و تعداد متونی که از او در این باب به جا مانده به زحمت به تعداد انگشتان دو دست می‌رسند. متن پیش رو گزارشی‌ست از خطابه‌ی میرهولد در […]

نهست ۱۲ خرداد , ۱۳۹۷

جایی که فروید مارکسش را در خانه‌ جا گذاشت[۱] یادداشتی بر فیلم “مارگارت[۲]” (۲۰۱۱) ساخته‌ی کنت لونرگان[۳] میثاق نعمت گرگانی   ملودرام بیانگر نقد بی‌رحمانه‌ی همان ایدئولوژی‌ای است که از آن حمایت می‌کند. توماس السائسر   “مارگارت” فیلمی نابهنگام است. از گرامر سینمایی آن گرفته تا شرایط تولید، با اثری مواجهیم که برای نقب به […]

نهست ۱۰ خرداد , ۱۳۹۷

    درنگی بر هشتگ من پشیمانم (#من_پشیمانم) میثاق نعمت گرگانی     نامعقول همان‌قدر موکول به انسان است که به دنیا. اسطوره‌ی سیزیف؛ آلبر کامو Edvard Munch پشیمانی را معمولاً به عنوان نوعی احساس، درک، تعریف و مقوله‌بندی می‌کنیم. احساس ناراحتی و حسرت از پیامدهای آن‌چه که انجام داده‌ایم یا آن‌چه که نتوانستیم انجام […]

نهست ۱۰ خرداد , ۱۳۹۷

  آه ناخدا! ناخدای من! شعری از والت ویتمن برگردان عرفان خلاقی   اشاره: آه ناخدا! ناخدای من! شعری‌ست استعاری و پرارجاع در فرهنگ آمریکایی که ویتمن در سال ۱۸۶۵ در رثای مرگ آبراهام لینکلن، رییس‌جمهور فقید آمریکا، سرود. شاعران و مترجمان فارسی، در سال‌های دور و نزدیک نیز دست به اقتباس، استقبال یا برگردان […]