نسخه آزمایشی

 

 

ماه: مرداد ۱۳۹۷

نهست ۲۵ مرداد , ۱۳۹۷

  جوانان ناخوشبخت پی‌یر پائولو پازولینی برگردان مهدی فتوحی   یکی از درونمایه‌های بسیار اسرارآمیز تئاتر تراژیک یونانی تقدیر فرزندانی است که تاوان گناه پدران را می‌پردازند. اهمیتی ندارد که فرزندان خوب یا معصوم یا مؤمن‌اند. اگر پدرانشان گناه کرده‌اند آنان باید تنبیه شوند. و گروه همسرایانند، گروه همسرایان دموکراتیک، که امانت‌دار همان واقعیت‌اند و […]

نهست ۱۳ مرداد , ۱۳۹۷

  یادداشتی بر مستند “دیوارهای صنعا” (۱۹۷۱)؛ پی‌یر پائولو پازولینی میثاق نعمت گرگانی     جایی در اواخر فیلم، پس از شنیدن صحبت‌ها و گلایه‌های اهالی روستای اورته از ساختمان‌سازی‌هایی که چشم‌انداز و بکری باستانی دیار‌شان را خدشه‌دار کرده است، صدای پازولینی را [خود راوی فیلم است] بر نمایی ثابت و بلند از روستا می‌شنویم: […]

نهست ۱۱ مرداد , ۱۳۹۷

  درخشش امر زیسته‌ی شگرف نگاهی بر نقاشی‌های دورتا تانینگ هاجر سعیدی‌نژاد   Eine Kleine Nachtmusik   سورئالیسم تلاشی بود در جهت رفع هنر در پراکسیس زندگی                                                                                                          – بورگر مسئله‌ی اصلی مواجهه است. هر کس گمان می‌برد در زندگی‌اش مشغول اجرای یک درام است و گل‌های زرد غول‌آسا و کفپوش‌های غرقه به خون در […]

نهست ۶ مرداد , ۱۳۹۷

  قصه‌های وحشی نویسنده: کوئنتین برگردانِ رکسانا طالبی   “قصه‌های وحشی” از یک منظر فیلم مهمی است. اکنون که مشغول نوشتن این یادداشتم، حدوداً ۴ میلیون نفر در آرژانتین به تماشای آن نشسته‌اند و پس از نخستین نمایش در جشنواره‌ی فیلم کن (۲۰۱۴)، در دوره‌ی اخیر آکادمی اسکار نیز نامزد بهترین فیلم خارجی زبان شده […]

نهست ۳ مرداد , ۱۳۹۷

  مرامنامه‌ی سینمای فوتوریستی برگردان مهدی فتوحی میلان؛ ۱۱ سپتامبر ۱۹۱۶   Thaïs (1917); Anton Giulio Bragaglia کتاب که ابزاری‌ست کاملاً گذشته‌گرا برای نگهداری و گفت‌و‌گوی اندیشه‌ها دیرزمانی است که سرنوشتش ناپدید شدن شده است، درست به‌سان کلیساهای جامع و برج و باروها و موزه‌ها و آرمان‌های آشتی‌جویانه. کتاب همراه ایستای راکدان و معلولان و […]

نهست ۱ مرداد , ۱۳۹۷

  مَسخ نوشته‌ی ژرژ باتای برگردانِ عرفان خلاقی   گرایشِ چندوجهی و مبهم انسان به حیوان وحشی بیش از حدّ معمول پوچ و بی‌معناست. شأن و مرتبت بشری وجود دارد (امری که ظاهراً هیچ تردیدی در آن نیست)، اما نه در وقتِ بازدید از باغ‌وحش- مثلاً آن هنگام که حیوانات می‌بینند جماعت کودکان، درحالی‌که باباـ‌‌مردان […]