نسخه آزمایشی

 

 

ماه: شهریور ۱۳۹۷

نهست ۳۱ شهریور , ۱۳۹۷

  «ساد-پازولینی» رولان بارت برگردانِ رامین اعلایی     سالو، فاشیست‌ها را پسند نمی‌افتد. از سویی دیگر، از آن رو که ساد برای برخی/عده‌ای از ما به میراثی ارزشمند بدل شده‌، بسیاری فریاد بر خواهند آورد که: ساد کاری به کار فاشیسم ندارد! در این بین جماعت باقی‌مانده، که نه فاشیست‌اند و نه طرفدار ساد […]

نهست ۲۹ شهریور , ۱۳۹۷

  خشونت و ددمنشی (قسمت دوم) ژانه ژنه برگردان میثاق نعمت گرگانی   رشادت تنها به معنای محدودِ بدل شدن به یک فعّال و مبارز سیاسی نیست. احتمالاً بیراه نیست اگر بیاندیشیم که چپ‌های سطحی‌تر و بی‌برنامه‌تری که به وسیله‌ی اولریکه بابت رادیکالیسم صرفاً کلامی‌شان به سیخ کشیده شدند، فقط از ترس پیامدهای عینی و […]

نهست ۲۵ شهریور , ۱۳۹۷

رساله‌ی حشیش؛ نخستین مواجهه و ادراکات نوشته‌ی والتر بنیامین برگردانِ عرفان خلاقی     اشاره: والتر بنیامین در ادامه‌ی سنّت نوشتن با/درباره‌ی تأثیرات مواد مخدّر و با نگاهی به تجربه‌ی نویسنده‌ی همیشه محبوبش، شارل بودلر، با عنوانِ بهشت‌های مصنوعی، به سراغ این موضوع می‌رود. یادداشت‌های بنیامین درباره‌ی آزمایشات و تجربیات استعمال مواد مخدر بین سال‌های […]

نهست ۲۲ شهریور , ۱۳۹۷

  «ناشناس‌ها» نوشتن از نقاشی‌های لوکا جوانیولی[۱] هاجر سعیدی‌نژاد   «انگار کنید فیگورهایی که از زمان و مکانی دیگر به این‌جا آورده شده‌اند و شما نمی‌دانید دقیقاً اینجا چه می‌کنند؟ فیگورهایی که صورت ندارند اما تمنّا می‌کنند فراموش نشوند. نادیده انگاشته نشوند زیرا آن‌ها دیگر حتی به مکان و زمان قبلی خودشان نیز متعلق نیستند […]

نهست ۱۵ شهریور , ۱۳۹۷

  خشونت و ددمنشی (قسمت نخست) ژانه ژنه برگردان میثاق نعمت گرگانی     در میان تمام یادداشت‌‌های سیاسی ژان ژنه “خشونت و ددمنشی” (۱۹۷۷) احتمالاً مشهورترین‌ و تنها نمونه‌ای است که واقعاً منجر به جنجال و جر و بحثی اساسی در میان افکار عمومی شد. پس از انتشارش در صفحه‌ی اوّل لو موند انبوهی […]

نهست ۱۲ شهریور , ۱۳۹۷

  زمان و مرگ در آثار و تفکرات تادئوش کانتور آرمین شیروانی       زندگی، زندگی[i] در خانه زندگی کن / خانه بر قرار باد / هر قرنی را فرا می‌خوانم / به درونش می‌روم، تا خانه‌ای برای خود بسازم / از این روست که بچه‌های تو، در کنار من‌اند / و زن– همسرانت […]

نهست ۷ شهریور , ۱۳۹۷

  میزان‌اَبیم: ورطه‌ی معنا نگاهی به مفهوم Mise en Abyme در هنر تجسمی هاجر سعیدی‌نژاد   در ۱۸۹۳، اولین‌بار آندره ژید از عبارت میزان‌اَبیم استفاده ‌کرد. واژه‌ای که از مصدر فرانسوی‌ Metter en به‌ معنای قراردادن و Abyme به‌ معنای ورطه ساخته ‌شده ‌بود. از نظر ژید میزان‌اَبیم برای توصیف آن دسته از آثار ادبی […]

نهست ۶ شهریور , ۱۳۹۷

یکی از دردناک‌ترین و متفاوت‌ترین تجربیات بشر در قرن بیستم، رخداد دو جنگ جهانی بود که تنها در طی ۳۰ سال آثار مخرب خود را بر حیطه‌ی وسیعی از مکان و زمان بر جا گذاشت. بشر به ناکجایی تبعید گشته بود که در آن تمام آرمان و آرزوهایش پوچ و موهوم می‌گشتند. کسانی که آن دوره‌ی تاریخی را از سر گذراندند اثرات آن را تا آخر عمر همراه داشته و حتی به نسل‌های بعد از خود انتقال داده‌اند و اعمال بشر و تولیدات او از این واقعه به وضوح تاثیر پذیرفتند. یکی از این تولیدات که به بهترین نحو تجربیات و احوالات مردم در آن دوره را ثبت کرده و به دست ما رسانده است، نوشتارهای جنگ است. این که آیا این نوشتارها در دسته‌ی مجزایی در میان ژانرهای ادبی قرار می‌گیرند یا خیر، از جمله پرسش‌هایی است که متن پیش رو در حد توان خود تلاش به پاسخگویی به آن را دارد…

نهست ۱ شهریور , ۱۳۹۷

  درباره‌ی خانواده به عنوان مقوله‌ای تحقق‌یافته پی‌یر بوردیو برگردانِ میثاق نعمت گرگانی   تعریف مشروع و غالب از یک خانواده‌ی معمولی (به صراحتی که در قانون آمده و یا به گونه‌ای که تلویحاً در پرسش‌نامه‌های آژانس‌های آمارگیری دولتی ارائه می‌شود) مبتنی بر مجموعه‌ای از واژ‌ها همچون خانه، سرپناه و ساکنان خانه است که هر […]