19 March , 2020
بازاندیشی در مفهوم لباس از تن کندن

بازاندیشی در مفهوم لباس از تن کندن

9 January , 2020
فضا ویتو آکونچی دو بلاگ

فضا | ویتو آکونچی

[…]
3 November , 2019
نقش گاو در نقاشی مارک شاگال

شیر و غفران | نگاهی به نقش گاو در نقاشی‌های مارک شاگال

[…]
19 December , 2018
درها و پنجره‌ها 2

زیبایی‌شناسی دریچه‌ در سینما و نقاشی: نکاتی در باب درها و پنجره‌ها (2)

[…]
13 December , 2018
در ها و پنجره ها 1 زمینه سرمه ای

زیبایی‌شناسی دریچه‌ در سینما و نقاشی: نکاتی در باب درها و پنجره‌ها (۱)

والتر بنیامین در مقاله‌ی کوتاه‌اش «اثر هنری در عصر بازتولید مکانیکی»، سینما را بیش از نقاشی، تئاتر و حتا ادبیات- علی‌رغم ارتباط تنگاتنگ و اولیه‌شان- وام‌دار معماری می‌داند. از منظرِ بنیامین سینما بیش از آن‌که تصویری (visual) باشد، بساوایی (tactile) است. سینما از همان ابتدای شکل‌گیری‌اش- در تجربه‌ی بساوایی خویش- از درها و پنجره‌ها بهره جسته است. کارکردِ برجسته‌ی این دو اندام، خصلتِ اکولوژیک بخشیدن به خانه- فضای داخلی- است
24 October , 2018
روتکو زمینه طوسی

هنر به منزله‌ی یک عملکردِ بیولوژیکی طبیعی | مارک روتکو

[…]
1 October , 2018
معماری باتای

معماری | ژرژ باتای

[…]
13 September , 2018
جوانیولی سرمه ای

ناشناس‌ها: نوشتن از نقاشی‌های لوکا جوانیولی | هاجر سعیدی‌نژاد

[…]
6 September , 2018
دورتا تانینگ

درخشش امر زیسته‌ی شگرف؛ نگاهی بر نقاشی‌های دورتا تانینگ

[…]
29 August , 2018
میزان آبیم زمینه سرمه ای

میزان‌اَبیم: ورطه‌ی معنا | هاجر سعیدی‌نژاد

[…]
5 July , 2018

Snowy River

5 July , 2018
مرئی‌سازی دیدن در هنر مسیحی

مرئی‌سازی دیدن؛ درنگی بر مفهوم دیدن در هنر مسیحی

[…]
14 June , 2018
درنگ اریک فیشل

نوشتن بر درنگ‌های اریک فیشل | هاجر سعیدی‌نژاد

در این نمایشگاه بود که خبرنگاری در باره‌ی نقاشی‌هایMulti-Pannel   فیشل پرسیده بود و او برای نخستین بار به تفاوت کوچک چند لته خواندن و چند بخشی دیدن تابلو‌های آن دوره‌اش اشاره‌کرده بود. اشاره سربسته است. ادبیات چه‌طور می‌تواند میانجی درک این تفاوت باشد که از قضا بیشتر تکنیکی به نظر می‌رسد.
7 June , 2018
گدازه رخدادها آستین

گدازه رخدادها؛ یادداشتی بر قاب‌های یان استین

[…]
26 May , 2018
اتوفیکسیون جنتلیسکی

اتوفیکسیون؛ روایتی از خود/دیگری: آرتمیزا جنتلیسکی

[…]
26 May , 2018
غریبگی مینکوسکی

بازخوانی غریبگی در نقاشی‌های موریسی مینکوسکی

[…]
24 May , 2018
آکدیا میکل

آکدیا: بدن‌ها و صورت‌هایی در آستانه؛ تأملی بر نقاشی‌های میکل کُوی‌یُم

[…]
17 May , 2018
زمین‌های لم‌یزرع

زمین‌های لم یزرع در سینمای مالیک، داستان‌های رایت موریس و نقاشی‌های اندرو وایت

[…]
17 May , 2018
نوئسبام دیگری

فلیکس نوئسبام؛ نقاش دلواپس دیگری | هاجر سعیدی‌نژاد

[…]

واژه‌ی Painting به معنی پنهان کردن، زیر قشر فرو بردن و پوشاندن است. یک نقاشی توأمان که به تصویر درمی‌آورد، می‌پوشاند، پنهان می‌کند. یک نقاشی چیزی را مصور می‌سازد تا «چیزی» را پنهان کند و آن چیز چیست؟ بوم! دیوار! پوسته! پوست! هر آن‌چه غشای رنگ با ضخامت خود روی‌اش را پوشانده است. آن چیزی که در زیر است.
نهستِ تجسمی در جستجوی خراشیدن است: با نوک ناخن‌های تیز و پوسته‌پوسته‌اش غشای رنگ را از روی نقاشی بخراشد، شکاف دهد، خط خطی کند تا به پوست برسد، به بوم، به سطح زیری و آن را نمایان کند.
این پاره‌نوشتارهای نهست قصد ندارد نقاشی ببیند، قصد دارد رنگ را کنار بزند، آن‌چه تصویرشده را خراش دهد تا بتواند بوم‌ها را آشکار کند. دیوار را از زیر به سطح بکشد، متن‌های زیرین را برکشد و دیدن را مادّی کند، به ماده تبدیل کند. آن‌جا که شر آغاز می‌شود.