نسخه آزمایشی

 

 

ماه: دی ۱۳۹۷

نهست ۲۹ دی , ۱۳۹۷

مقاله‌ای از سرجو لئونه درباره‌ی فیلم روزی روزگاری در امریکا (۱۹۸۴) زیر نظر مارچللو گاروفالو؛ رم ۱۹۸۸ اِدیتالیا برگردان محمدجواد مظفریان بی‌سبب نیست که سرگذشت شخصیت‌های داستان من در سه دوره‌ی زمانی رخ می‌دهند و بر سه سال نمادین، ۱۹۲۲، ۱۹۳۳ و ۱۹۶۸ متمرکز می‌شوند. دوره‌ی هوور[۱]، دوره‌ی ممنوعیت خرید و فروش مشروبات الکلی و […]

نهست ۲۸ دی , ۱۳۹۷

اغلب موردی که زیمل آن‌ را بدل به موضوع مقصود و روش خاص خود، یعنی “قیاس” می‌کند نسبتاً سودمند به‌نظر می‌رسد؛ اما پژوهشگری متخصص باید آن موارد را بنا بر طبیعت درونی خودشان یا در بافت به‌خصوص‌شان بررسی کند و بی‌شک باید از منظر او جنبه قیاس‌پذیرشان به عنوان چیزی “بیرونی” نگریسته شود. او باید […]

نهست ۲۲ دی , ۱۳۹۷

پرونده ترور؛ سینما پل شریدر: ملال عامدانه در کلیسای سینما گفتگوی الکس راس پری و پل شریدر (قسمت دوم) برگردان پرنیان امیرانتخابی الکس راس پری: شمار فیلم‌های جنایی معاصر نسبت به فیلم‌های کندِ ساخته شده در ارتباط با مکاشفات مذهبی بسیار بیشتر است. شریدر: ولی فیلم‌های کند، خیلی طولانی‌تراند. الکس راس پری: به تمام پیشینیان […]

نهست ۲۰ دی , ۱۳۹۷

تری ایگلتون: ما مدتی زمان برای پرسش‌ها و نظرات شما داریم. آیا کسی تمایل داره نکته و نظری راجع به مباحثی که مطرح شد بیان کنه؟ یکی از حاضرین: این مسئله به عنوان جدلی علیه مفهوم ایدولوژی مطرح شد که مارکسیسم بیش از حد روی توانایی مردم برای شناخت حقیقت حساب می‌کند، حال آن‌که احتمال […]

نهست ۱۳ دی , ۱۳۹۷

هربرت عزیز نامه‌ات که ۵ آوریل فرستاده بودی در تعطیلاتی که در بادن-بادن۱ داشتم به دستم رسید و تأثیر قابل‌توجه‌ای بر روی من گذاشت – اگر بخواهم همچون خود تو صادق باشم – مرا آزرد. اگرچه می‌دانم مباحثه ما تنها رودرو قابل انجام است، ولی نمی‌خواهم تا آن زمان پاسخی به تو بدهکار باشم. اول […]

نهست ۸ دی , ۱۳۹۷

پرونده “ترور؛ سینما” پل شریدر: ملال عامدانه در کلیسای سینما گفتگوی الکس راس پری  و پل شریدر (قسمت نخست) برگردان پرنیان امیرانتخابی فیلم «نخستین اصلاح‌شدگان» چهارمین فیلمی است که پل شریدر در طول پنج سال اخیر ساخته است؛ پس از احیای دوباره‌اش با شاهکار «دره‌های عمیق» (۲۰۱۳) و تریلر کم و بیش ناموفق «مرگ روشنایی» […]

نهست ۶ دی , ۱۳۹۷

کتاب «زبان و قدرت نمادین» پی‌یر بوردیو همان سالی به انگلیسی ترجمه شد که تری ایگلتون کتاب «ایدئولوژی» خود را نوشت. این همزمانی بهانه‌ی نشست و مباحثه‌ای بین این دو شد که در ۱۵ می ۱۹۹۱ در مؤسسه هنرهای معاصر لندن برگزار گردید. موضوع اصلی بحث، غیاب واژه‌ی ایدئولوژی در این کتاب بوردیو و فراتر […]